دراکولای بازیگر سریال «خط قرمز» در تماشاخانه سپند/عزاداری پایان ماه صفر در «به روایت تعزیه»
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۶۷۵۳
خبرگزاری میزان-تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالنهای نمایش بودند، اما تماشاخانههای تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.
خبرگزاری میزان - تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالنهای نمایش بودند، اما تماشاخانههای تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجراهای مطرح و برخی دیگر از اجراهایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتیها بهره میبردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند، اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.
دلیل حضور برخی جوانان در عرصه تئاتر بیشتر این بود که شاید آنها در زمان عادی و طبیعی این هنر هیچگاه امکان دسترسی به برخی سالنهای تئاتر را نداشتند اما با شیوع بیماری کرونا و خالی ماندن بسیاری از تماشاخانهها می توانستند در سالنهایی که برایشان آرزو شده بود اجرا داشته باشند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنیدانتخاب آثار بخش دانشجویی جشنواره تئاتر مقاومت از طریق فیلم
مدیر بخش دانشجویی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از انتخاب آثار نهایی این بخش از طریق مشاهده فیلم آثار خبر داد.
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، سینا ییلاقبیگی مدیر بخش دانشجویی این جشنواره با اعلام این خبر گفت: ضمن تقدیر از کلیه دانشجویان و گروههای دانشجویی که با وجود تعطیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در این بخش از جشنواره حضوری فعال داشتند و با توجه به خطر شیوع ویروس کرونا و شرایط وخیم کشور، پس از برگزاری جلسات متعدد در ستاد برگزاری جشنواره هفدهم به این نتیجه رسیدیم که به منظور حفظ سلامت شرکتکنندگان و رعایت پروتکلهای بهداشتی، انتخاب آثار نهایی برای بخش دانشجویی تئاتر مقاومت را از طریق مشاهده فیلم انجام دهیم.
ییلاقبیگی افزود: بدین منظور کلیه گروهها در تهران و سایر استانهای کشور که در بخش دانشجویی اثر آنها در مرحله انتخاب متون پذیرفته شدهاست فرصت دارند تا ۲۸ مهرماه سال جاری سه نسخه DVD فیلم نمایش خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
وی در پایان خاطرنشان کرد که حداکثر تا پایان هفته جاری، کمکهزینههای گروههای دانشجویی طبق فراخوان جشنواره به حساب کارگردانان واریز خواهد شد تا دغدغه مهم این گروهها مرتفع گردد.
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، آذرماه سال جاری و با دبیری حمید نیلی برگزار میشود.
ویژهنامه «نقش صحنه» منتشر شد
چهارمین شماره از ماهنامه تخصصی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، به چهلمین سالگرد تئاتر دفاع مقدس اختصاص پیدا کرد.
نشریه «نقش صحنه» که پس از یک دهه توقف دوباره تهیه و تولید میشود، در چهارمین شماره خود به چهلسالگی تئاتر دفاع مقدس پرداختهاست.
دریچهای جدید بر هشت سال دفاع مقدس؛ حمید نیلی/ نباید دست روی دست بگذاریم؛ گفتوگوی مرجان سمندری با توحید معصومی/ تئاتر دفاع مقدس، تئاتری که نباید مناسبتی باشد به روایت یک نمایشنامهنویس و رماننویس؛ چرا اینجاییم! سعید تشکری/ امروز و فردای تئاتر دفاع مقدس-مقاومت؛ مهرداد رایانی مخصوص/ تئاتر مقاومت و چهار مسئله بسیار مهم؛ مهدی نصیری/ به موازات خاکریزها؛ محسن سلیمانی فارسانی/ نگاهی نو به تئاتر مقاومت؛ گفتوگوی ترانه رحیمی با دکتر مهدی حامدسقایان/ اکتشاف سوفوکل، غرامت جنگ برای سربازان امروز؛ پاتریک هیلی،ترجمه نسیبه جمشیدی شاهرودی/ باید طرحی نو در انداخت؛ ارزیایی هنرمندان از چهل سال تئاتر دفاع مقدس، مرجان سمندری/ نمایش در قرن هجدهم، تئاتر و تجربه جنگ؛ کورنلیس ون در هاون، ترجمه نسیبه جمشیدی شاهرودی بخش های از این شماره نشریه «نقش صحنه» را تشکیل می دهند.
از آثار شعارزده و هیجانی استقبال نخواهیم کرد؛ گفتوگوی شقایق فرشته با ایوب آقاخانی/ قرینهسازی در درامنویسی؛ نگاهی به دو نمایشنامه منتشر شده توسط انتشارات هنر دفاع، هومن نجفیان/ کلانروایتی از شخصیتهایی بدون چهره؛ بررسی ویژگیهای روایی نمایش «دستهایت کو ممحسن» فاطمه فلاح/ تئاتر دفاع مقدس خودی و غیرخودی ندارد؛ همراه با چهار هنرمند فعال تئاتر دفاع مقدس در استانها، رضا آشفته/ مسیر خاکی رسیدن به افلاک؛ احسان زیورعالم/ برخی سروصدا کردند که میخواهند تئاتر شهر را آتش بزنند! گفتوگوی احسان زیورعالم با حسین مسافر آستانه/ میان زمین و آسمان، خاک جاذبه زمین و افلاک؛ محمدحسن خدایی/ گزارش تصویری از نمایشگاه زخم عتیق، داستانهای شهر جنگی، نگاهی به چند اثر مطرح در ادبیات پایداری؛ الهام سعادت/ آوینی و زاویه نگاهش به جنگ، به مناسبت تولد شهید سید مرتضی آوینی؛ ندا ثابتی/ تئاتر خیابانی، تئاتری برای همه؛ داریوش نصیری/ تئاتر و اسارت؛ جواد یگانه/ بیمها و امیدها و نگاهی به کتابهای منتشر شده توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز دیگر مطالب مندرج در این ویژهنامه را تشکیل میدهند.
علاقهمندان برای دریافت این نشریه تخصصی میتوانند به سامانه «تیوال» مراجعه کنند.
دراکولای بازیگر سریال «خط قرمز» در تماشاخانه سپند
نمایش دراکولا به نویسندگی آرش سنجابی و کارگردانی پویا امینی از ٧ مهر تا ٩ آبان در تماشاخانه سپند اجرای خود را آغاز کرده است.
این نمایش به تهیهکنندگی مهدی غلامی، مدیر تولید شهاب شریفی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهایی و ارتباطات میثم تحریری، مدیر تبلیغات و گروه تبلیغاتی تصویرگران و میثم دهرویه، دستیاران کارگردان پریسا محسنی و آرش سلیمانی، طراح حرکت رازیما میرزایی، طراح لباس سمیرا کریمی، طراح گریم مسعود رئیسالسادات، طراح صحنه شهاب شریفی، عکاس محمدرضا روزی، طراح نور مسلم رضایی...
همچنین در این نمایش امیر غفارمنش و پرهام امینی و دنیا مستعلمی و پریسا محسنی ایفای نقش میکنند.
میزبانی برج آزادی از مجالس تعزیه در اربعین حسینی
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی از ۱۴ تا ۱۷ مهر همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان میزبان برگزاری چند مجلس تعزیه میشود.
گروه تعزیه سیدالشهدا (ع) به سرپرستی مجید خسروان از روز دوشنبه ۱۴ مهر به مدت ۴ شب در فضای باز برج آزادی به ترتیب زیر برنامه های خود را اجرا می کنند.
دوشنبه ۱۴ مهر: مجلس حضرت شاهچراغ (ع) و برادران
سه شنبه ۱۵ مهر: مجلس حضرت علی اکبر (ع)
چهارشنبه ۱۶ مهر: مجلس حضرت قاسم (ع)
پنج شنبه ۱۷ مهر: مجلس حضرت امام حسین (ع)
در این تعزیهها مجیدخسروان، مهدی کلانتری، سید حسن گلختمی، محمد محسین معینیان، امیر عباس باقری، علی رضا تحش، میثم شکری، رضا احمد بیگی، رضارجبی، مهدی اعرابی، علی سعیدی، سید امیر صالحی، سیروس محمدی، مهدی احمدی، محسن دانشی و امیر محبی حضور دارند. ضمن اینکه در مدت اجرای هر مجلس تعزیه، دستورالعمل و پروتکلهای بهداشتی نیز به صورت جدی رعایت خواهد شد.
زمان اجرای این تعزیهها از ۱۴ تا ۱۷ مهر به مدت ۴ شب بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۷۵ دقیقه است و حضور در این برنامه برای تمامی علاقهمندان آزاد است.
عزاداری پایان ماه صفر در «به روایت تعزیه»
ساجد قدوسیان تهیه کننده و کارگردان این برنامه رادیو نمایش گفت: در «به روایت تعزیه» به اجرای نمایش تعزیه با طراحیهای رادیویی میپردازیم.
وی افزود: این تعزیهها از دوازدهم مهر تا بیست و پنجم مهر به مدت چهارده شب ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه از رادیو نمایش پخش میشود که در آن سعی کردیم وقایع بازار شام و شهادت امام حسن «ع» و شهادت امام رضا «ع» را به زبان تعزیه روایت کنیم.
قدوسیان در پایان گفت: در این برنامه از یکی از گروههای قدیمی و حرفهای تعزیه تهران استفاده کردیم و به دلیل آنکه مدت زمان برنامه نیم ساعت است و طبیعتأ نمیشود کل تعزیه را در این زمان اجرا کرد، تعزیهها را به چند بخش تقسیم کردیم که احمد گنجی روایت این قصهها را بر عهده دارند، البته ساختار تعزیه هم برای بخش بخش بندی این مجالس تعزیه به ما کمک زیادی کرد.
«به روایت تعزیه» به تهیه کنندگی کارگردانی ساجد قدوسیان و صدابرداری مجید آیینه از روز شنبه دوازدهم مهرماه، ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو نمایش پخش میشود.
آثاردُرُتی پارکر در«هزارتوی داستان » بررسی میشود
این هفته برنامه «هزارتوی داستان» به آثار بانوی نویسنده دُرُتی پارکر شاعر، منتقد، داستاننویس، فیلمنامهنویس ، طنزآور نامی و یکی از چهرههای شاخص در حلقههای روشنفکری آمریکا می پردازد.
دُرُتی پارکر بانوی نویسندهای است که هرگز در صف کندروی محتاطانِ بیجنبوجوش و تحملناپذیر جا نداشت. نویسندهای که شهرتش حاصل ظرافتِ طبعِ انتقادیش و شوخطبعی گزنده اش بود.
او خود میگوید: «صبحها اولین کاری که میکنم شستن دندانها و تیزکردن زبان است.» زبان تند و تیزش و نگرش عموما تمسخرآمیز، اغلب خشمگینانه، و گاهگاه بیرحمانهاش نسبت به زندگی و روابط انسانی باعث نوعی شناخت و شاید حتی تقویت اراده میشد. او به محض دریافت حقیقت آن را بازگو میکرد.
در این برنامه بستاندوست داستان «شکوه صبحگاهی» از این نویسنده را خوانده و در بخش کارشناسی با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر میپردازد.
گویندگی زندگینامه را رضاعمرانی خوانده و تهیه کنندگی بر عهده ژاله محمدعلی میباشد. «هزار توی داستان» جمعهها ساعت ۲۱:۰۰ از رادیو نمایش پخش میشود.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر در ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر در ایران پروتکل های بهداشتی تئاتر دفاع مقدس روایت تعزیه بخش دانشجویی تئاتر مقاومت ماه سال جاری رادیو نمایش مجلس حضرت گفت وگوی تعزیه ها گروه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت سمیرا حسنپور از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت میکند
آفتابنیوز :
سیمرا حسن پور البته پیش از این هم در سریالهای شبکه نمایش خانگی مثل جیران حسن فتحی و رئالیتیشوی شبهای مافیا حضور داشته است. حالا هم در حال بازی در سریال گردنزنی به کارگردانی سامان سالور، همسرش، است که تصویربرداریاش احتمالا تا مرداد ماه به طول میانجامد. با او در باره حضور در شبکه نمایش خانگی و سریال جدیدش صحبت کردیم:
در چند سال گذشته چندین همکاری با شبکه نمایش خانگی داشتهاید. از تجربه این سریالها بگویید. چه تفاوتهایی با تلویزیون وجود دارد؟
حتما تفاوت دارد. ممیزیهای کمتری هست و دستمان برای طرح مسائل مختلف بازتر است. من سر سریال جیران بودم و دو تا هم رئالیتی شو داشتم.
با توجه به این بازخوردها فکر میکنید مخاطبان تلویزیون بیشتر است یا شبکه نمایش خانگی؟
تلویزیون پیش از این بینندههای بیشتری داشت. رسانهای است که رایگان در اختیار همه است و همه میتوانند ببینند. به همین دلیل هم پیش از این بینندگان بیشتری داشت. اما مدتی است تعداد تماشاگرانش کمتر شده است. امیدوارم به روال سابق برگردد و باز هم همان تعداد بیننده را داشته باشد. برای این که جایگاه دیگری دارد. شما نمیتوانید مثلا سریال پایتخت را با هیچ سریال دیگری مقایسه کنید. چه اشکالی داشت که تلویزیون اینقدر پربیننده بود؟ شبکه نمایش خانگی یک مقدار مخاطبان خاصتری دارد که قشر متوسط رو به بالا هستند.
احتمالا یکی از دلایلش همان مبلغ اشتراکی است که باید پرداخت کنند.
دقیقا. تصور من همین است. کسانی که در شهرستانهای کوچک هستند یا از نظر مالی ضعیفند، به این پلتفرمها دسترسی ندارند. با این وجود بینندگان خودش را دارد که تعدادشان کم هم نیست.
اصولا رسانه برایتان مهم است؟ یعنی برایتان فرق میکند که در تئاتر باشید یا سینما یا تلویزیون؟
من از اول هم عاشق پرده نقرهای سینما بودم.
علیرغم این که کارتان را با تئاتر شروع کردید.
بله. من خیلی اتفاقی با تئاتر شروع کردم. من از اول سینما را دوست داشتم، ولی در دانشگاه تئاتر خواندم. برای نمایش مصائب استاد نوید ماکان کار آقای بیضایی برای ایشان تست دادم و پذیرفته شدم و کار کردم. ولی بعد سمت تصویر رفتم. تئاتر هم البته بسیار جذاب است، ولی من سینما را ترجیح میدهم.
از برنامه اسکار صحبت کنیم. چطور تجربهای بود؟
من اصولا در این برنامهها شرکت نمیکنم. ولی چون این کار آقای مدیری بود، رفتم. تجربه جذابی بود و ژ ژ صحنههایش در شبکههای اجتماعی پربازدید شد. سر صحنه هم خیلی خندیدیم و خوش گذشت. مدتها بود انقدر نخندیده بودم. نعیمه نظام دوست واقعا دوست داشتنی است و باعث شد بخندیم. اصلا فضای خوبی سر تصویربرداری وجود داشت. خود آقای مدیری و بقیه کسانی با آنها هم گروه بودم مثل بهنام تشکر و محمدرضا هدایتی هم بسیار عالی بودند. نظرم نسبت به این برنامهها اصلا عوض شد.
این دومین همکاری شما با مهران مدیری است و پیش از این ساعت ۶ عصر را با او کار کرده بودید. کار با او چطور است؟
آقای مدیری آدم را بدعادت میکند. انقدر کار با او جذاب است که دیگر نمیخواهید بعد از آن سر کار دیگری بروید. چون شرایط کار خیلی انسانی و درست است.
این شرایط درست که میگویید، چیست؟
از نظر زمان کار خیلی خوب است به عوامل اهمیت میدهد. یعنی زمانبندی طوری نیست که از ۵ صبح سر کار باشی تا آخر شب. این باعث میشود بازیگر و همینطور بقیه گروه آرامش داشته باشند. این مسئله سر کارهای دیگر وجود ندارد. مقدار زمانی که در روز کار میکنند خیلی زیاد است و ساعتهای آفیشها هم بد است. ولی سر کار آقای مدیری همه چیز خیلی فکرشده است و جو آرام است. کسی سر کسی داد نمیزند و فضای بسیار آرامی وجود دارد. خودش هم انسان محترمی است و همه چیز سر کار خوب است. امیدوارم دوباره قسمت باشد با او کار کنم.
شما فیلم «تابستان همان سال» را هم در جشنواره سال گذشته داشتید که محمود کلاری کارگردانش بود.
به نظرم آقای کلاری یک فیلم ماندگار ساخته است. واقعا برای من تجربه درخشانی بود. در این قابها و تصاویر کیف کردم. هر لحظهاش برای من خوشایند بود که میتوانم با این قابها در تصویر بمانم. نمیتوانم بگویم چقدر برای من رویایی بود. تمام لحظهها انگار نقاشی میشد. فضای کار در دهههای سی و چهل میگذشت و من خیلی این زمان را دوست دارم. از گلدانهای حیاط گرفته تا دیوارها و غذایی که میخوردیم برای من جذاب بود. خوشحالم که توانستم این فضا را از طریق این فیلم تجربه کنم. اصلا علاقه من به سینما و بازیگری به همین دلیل است که میتوانم زندگیهایی را تجربه کنم که در واقعیت نمیشود.
از امکان تجربه زندگیهای مختلف در سینما گفتید. جایی هم گفته اید وقتی میخواهم نقشی را بازی کنم سعی میکنم با او زندگی کنم و او را وارد زندگی واقعی ام میکنم.
بله. تا جایی که میتوانم این کار را میکنم. مثلا در سه کام حبس که نقش یک پرستار را داشتم، واقعا ده روز در بیمارستان کنار پرستارها ایستادم و از آنها یک چیزهایی یاد گرفتم. سر فیلم تمشک هم سعی کردم زیست آن شخصیت را تجربه کنم. مثل او چادر سرم میکردم و بیرون میرفتم. وسایل ارتباط جمعی مثل موبایل و لب تاپ را کنار گذاشتم و خواستم تنهایی را تجربه کنم؛ و اینها باعث شد افسرده شوید.
بله. من قبل از فیلم تمشک اصلا نمیدانستم افسردگی چیست. آدم شاد و سرحالی بودم و بازی کردن در این نقش واقعا برایم سخت بود. الان برایم خیلی راحت شده، چون دنیای امروز به این سمت رفته است.
بازی در تمشک و افسردگی که سراغتان آمد باعث شد ۶ کیلو وزن کم کنید. درست است؟
بله. سر آن کار ۶ کیلو کم کردم، سر کار آقای کلاری هم ۱۳ کیلو کم کردم. چون آقای کلاری میگفت یک این شخصیت نحیفتر و لاغرتر از تو است. مسئله دیگری که وجود دارد این است که به جز این که زیست شخصیتی را که میخواهم بازی کنم، از نزدیک تجربه میکنم. اگر شخصیت هم مربوط به گذشته باشد، در باره آن زمان مطالعه میکنم. سر کار تابستان همان سال، من تعداد زیادی کتاب قجری خواندم. میخواستم از کنار هم قرار دادن آنها به این درک برسم که یک زن در آن زمان چطور زندگی میکند. چون معتقدم آن حس را باید درون خودم پیدا کنم.
از کار با همسرتان سامان سالور بگویید. این نسبت ناخودآگاه روی کارتان تأثیر دارد؟
من و سامان طرز تفکرمان خیلی به هم شبیه است. هر دو در کار به هم آزادی میدهیم. اگر من برای نقشی مناسب باشم، نقش را به من میدهد، اگر نه هیچ اصراری نیست و او هم این کار را نمیکند. من سر کارهای دیگر هستم و او هم میتواند بازیگران دیگری را دعوت کند. ولی اگر جایی بفهمد نقش به درد من میخورد و من میتوانم چیزی به آن نقش اضافه کنم، حتما از من استفاده میکند. خودش همیشه میگوید وقتی بازیگری در کنارم است که برای کار تلاش میکند و بازیگر خوبی هست چرا از او استفاده نکنم؟ این را دارم نقل به مضمون میگویم، نمیخواهم از خودم تعریف کنم. میگوید من از بازیگری که ایده دارد و با عشق و علاقه تلاش میکند تا به نقش برسد، چرا استفاده نکنم. سامان هم در بازیگری من بسیار موثر بود. اولین کار من در سینما با او بود؛ که برای آن جایزه هم گرفتید.
بله هم جایزه جهانی گرفتم و هم در فجر کاندید شدم. برای فیلم سه کام حبس هم جایزه گرفتم. سامان اصولا من را در کار فقط به عنوان بازیگر میبیند. اینطور نیست که حواسش به من بیشتر از بقیه باشد. یعنی ممکن است کاملا یک سکانس من را از فیلم بیرون بیاورد. در این موارد خیلی حرفهای کار میکند.
الان هم که سر سریال با او هستید.
بله. سریال گردن زنی که خیلی داستان عجیب و غریب و معمایی دارد با حرکتهای فروان. به نظرم کارگردانی این کار خیلی سخت است، ولی سامان از پس آن برآمده است. من که خیلی از بودن در این سریال خوشحالم. برای اولین باز نقشی دارم که کمیشبیه خودم است.
منبع: همشهری آنلاین